22.1.10

MIXED FRUIT FLAN





Entry yang lepas aku dh janji nk masukkan resipi MIXED FRUIT FLAN...Sorry lambat masukkan...so ni la resipinye......aku ikut resipi yang aku dapat masa kursus kat MIB arituh.....

EMULSIFIER SPONGE CAKE....

Bahan-Bahan :

 Telur : 415 gram
Gula : 275 gram
Garam : 2 gram (X LETAK)
Emulsifier : 30 gram
High Ratio Flour : 230 gram
Baking Powder : 6 gram
Anchor UHT Milk : 100 gram
Sorbitol : 25 gram
Anchor Salted Butter {dicairkan} : 100 gram (AKU GUNA BUTTERCUP)
Vanilla : 5 gram


Cara Membuatnya :

1) Campur semua bahan kecuali SORBITOL & BUTTER yang telah dicairkan
2) Pukul sehingga ringgan (AKU AGAK-AGAK JEK)
3) Tambah sorbitol & butter yang telah dicairkan
4) Bakar pada suhu 180'c selama 25 minit atau ikut kesesuaian oven


WHIPPING CREAM

1) Gunakan RICH GOLD LABEL (non-dairy whipping cream) - {AKU GUNA DALAM SATU CAWAN}
2) Pukul whipping cream medium speed dalam 10 ke 15 minit atau agak2 dh bley sapu kat atas kek
3) Kalau terlebih pukul sehingga menyebabkan cream tuh keras boleh tambah sedikit susu dengan speed perlahan

Ok pas kek tuh sejuk potong kepada 2 atau 3 bahagian....letak whipping cream kat tengah-tengah kek tuh, kemudian sapu rata atas kek n hias la dengan buah peach / longan / kiwi / strawberi ker kat atas kek tuh....tepi-tepi kek tuh aku letak almond nips untuk nampak cantik la konon...letak dalam peti ais dalam 2 jam pastu boleh terus ngap.....

NOTE : Aku buat adunan kek ni SETENGAH jek....kalau buat ikut resipi kat atas ni boleh dpt 2 biji kek..

0 comments:

Post a Comment

 

LoVE To EaT Template by Ipietoon Cute Blog Design